Ecuador, de eerste week - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Saranke Visser - WaarBenJij.nu Ecuador, de eerste week - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Saranke Visser - WaarBenJij.nu

Ecuador, de eerste week

Door: Saranke Visser

Blijf op de hoogte en volg Saranke

07 September 2017 | Ecuador, Quito

Hallo iedereen,
Iets meer dan twee maanden geleden had ik te horen gekregen wie mijn gast gezin zou worden. Een gezin bestaande uit een vader: Alvaro, een moeder: Irma, een dochter: Valeria (25), een zoon die in Canada studeert en een dochter die tegelijkertijd met mij op uitwisseling naar België gaat: Martina (18). Al snel kreeg ik leuk Whatsapp contact met de Martina en later heb ik ook nog enkele keren met haar en haar ouders geskypet. Ze had me haar huis laten zien en ik had een indruk gekregen voor zover dat mogelijk is wat voor mensen ik zou treffen. Zij wonen in een van de achterwijken van Quito, dit is de hoofdstad van Ecuador met zo’n 2 miljoen inwoners gelegen in het midden van het land in de Sierra, het hooggebergte (op 2500 meter hoogte).

Nu anderhalve week geleden heb ik mijn familie en vrienden gedag gezegd en ben ik in het vliegtuig gestapt. Daar zat ik dan. Zoals altijd vind ik het op Madurodam lijken zoals alle kleine autootjes of de snelweg rijden tot langzaam zag ik onze kustlijn uit het zicht verdwijnen. In het vliegtuig was ik verbazend genoeg helemaal niet heel zenuwachtig. Ik had er namelijk vertrouwen in dat mijn eerste gastgezin wel oke zou zijn. Verder ging inderdaad alles goed en op het vliegveld werd ik warm ontvangen door mijn ouders, mijn counselor en de president van mijn Rotary club. In de auto op weg naar mijn nieuwe huis zien de bergen er uit als hele grote heuvels. De achterwijken bedekken de hele vallei en de stad heeft een enorm oppervlakte, vele eucalyptus bomen, zwerfhonden op de straten en her en der mensen die nog traditionele kleding dragen.
In ons huis aangekomen ontmoet ik Valeria en de hond Aldo, een veel te energieke, oude labrador. Ik krijg direct enkele regels te horen over het huishouden, school en het uitgaan met vrienden. De dagen daarna doet mijn familie erg zijn best om mij van alles te laten zien. Naast allerlei dingen die geregeld moesten worden met de school, mijn uniform, geldzaken en nog meer. Mijn vader houd erg van fietsen en heeft er dan ook meerdere in bezit. Samen met hem ben ik gaan fietsen in een park hier in de buurt waar prachtige eucalyptus bomen staan en gordijnen van oranje bloemen te zien zijn. Dit vond ik super gaaf en ik had mijn vader overtuigd van mijn fiets skills dat ik later ook wel op de weg kan fietsen. Verder ben ik naar een traditionele markt geweest in het centrum van Quito, ben ik een paar keer naar het winkel centrum in onze wijk geweest en heb afgelopen zondag het oude centrum van Quito gezien. Dit leek best wel op de Franse, Spaanse huizen zoals ik ze ken. Ik had er nooit aan gedacht maar deze huizen waren natuurlijk ook nog door de Spaanse bezetters gebouwd. Verder heeft Quito een overal mooie pleinen en kerken, dus het was een top dag. Die zaterdag daarvoor heb ik de familie van Alvaro leren kennen en die avond was ik uitgenodigd door de zoon van mijn counselor voor een feestje met zijn vrienden.

Afgelopen maandag was mijn eerste dag school. Verbazend genoeg was ik helemaal niet heel zenuwachtig. We begonnen de dag met het volkslied en het lied van de school waarbij de vlaggen eerbiedig en plechtig gehesen werden ter begin van het jaar. Ik zit in de examenklas met maar 17 leerlingen waarvan maar 5 meiden. De andere examenklas heeft net zo’n getal, het is dan ook een hele kleine school. Iedereen zegt dat het een super leuke klas is waar ik in zit, bij zo’n kleine school zijn de leerlingen ook wel hechter. Om 7.00 word ik opgehaald door de schoolbus en om 7.30 beginnen de lessen en met twee pauzes tussendoor ben ik om 14.00 klaar. In de middag staat er dan eten voor me te wachten en in de avond komt de rest thuis, Valeria, Irma en Alvaro werken allemaal fulltime en wel hard.

Ik heb een technisch profiel dus scheikunde, natuurkunde, wiskunde en verder geschiedenis en veel Engels en Spaans uren. Van de lessen begrijp ik vaak wel de rode lijn, maar als de leerlingen onder elkaar praten is dat meestal nog veel te snel. Wel wordt contact met mijn mede leerlingen steeds leuker. Ik probeer wel in het Spaans te praten, maar dat gaat nog wel lastig en als ze het niet begrijpen switch ik meestal makkelijk naar Engels. In mijn gezin gaat dat ook goed en makkelijk, over het algemeen spreken we Spaans maar als ik iets niet begrijp dan wordt het uitgelegd in het Engels.

Het eten is hartstikke lekker hier en wel vrij gevarieerd. Veel calorieën en vezels meestal en wat minder frisse groenten maar hartstikke lekker. Ik heb meerdere keren ergens anders geluncht waar ik de goed bekende ceviche geprobeerd heb. Dit was super lekker met gefrituurde gamba's, gebakken banaan en rijst met een enkel blaadje sla. Verder hebben ik elke middag als ik uit school kom soep, soms groenten met vlees of bijvoorbeeld alleen maar aardappel) met daarna meestal nog rijst of bonen met vlees. Elke ochtend hebben we lekker verse fruitdrank en een eitje met ham of yoghurt met granola. Ook eten ze een heleboel brood, alleen dan zijn het altijd kleine en zoetige broodjes, niet ontzettend vullend, maar wel lekker bij de lunch, ontbijt of het avondeten gewoon los ernaast.

Komende zaterdag heb ik mijn tweede Rotary vergadering waarbij ik alle regels te horen zal krijgen en de 3 andere uitwisselingsstudenten van mijn club iets beter zal leren kennen. Daarnaast ik van 2-6 oktober mijn eerste trip met de Rotary, een Spaans cursus, dus daar kijk ik ook naar uit.

  • 08 September 2017 - 08:30

    Marijke:

    Hoi Saranke,
    Wat klinkt dat goed en spannend en leuk al die nieuwe ervaringen en nieuwe mensen, liefs, Marijke

  • 08 September 2017 - 08:44

    Anton:

    Hai Saranke
    Leuk, dit verslag van jou te lezen. Het geeft een leuk beeld van jou eerste dagen. Je hebt nu dus wel heel veel baat bij je Spaanse lessen, die je hier al Gevolgd hebt. Zijn al je lessen meteen al in het Spaans?
    Liefs, Anton

  • 08 September 2017 - 08:44

    Anton:

    Hai Saranke
    Leuk, dit verslag van jou te lezen. Het geeft een leuk beeld van jou eerste dagen. Je hebt nu dus wel heel veel baat bij je Spaanse lessen, die je hier al Gevolgd hebt. Zijn al je lessen meteen al in het Spaans?
    Liefs, Anton

  • 08 September 2017 - 08:44

    Anton:

    Hai Saranke
    Leuk, dit verslag van jou te lezen. Het geeft een leuk beeld van jou eerste dagen. Je hebt nu dus wel heel veel baat bij je Spaanse lessen, die je hier al Gevolgd hebt. Zijn al je lessen meteen al in het Spaans?
    Liefs, Anton

  • 09 September 2017 - 11:20

    Jan En Els:

    Leuk Saranke
    Fijn dat het zo goed gaat. En dat je alles zo relaxt op je af laat komen.

  • 09 September 2017 - 12:33

    Renate:

    Hoi Saranke,

    wat fijn, dat je in zo'n korte tijd al je draai hebt gevonden. Leuk en spannend al die indrukken.
    Je bent dus voor het 'fietsdiploma' geslaagd. Geweldig, al die nieuwe contacten en een lekker kleine
    klas.
    Als je over het eten schrijft, loopt me het water in de mond.

    Ik wens je nog veel leuke ervaringen/plezier. Pas goed op jezelf.

    Liefs,
    Renate

  • 10 September 2017 - 14:41

    Wilma:

    Wat fijn dat je zo warm ontvangen bent en ook in een leuke klas zit :)
    En heerlijk voor je dat je je ontspannen voelt op toch wel spannende momenten!
    hartelijke groeten,
    Wilma

  • 11 September 2017 - 10:16

    Bowine:

    Dag Lieve Saranke, wat een ontzettend leuk en uitgebreid verslag, het lijkt alsof ik over je schouder meekijk. Heel interessant allemaal. Ik ga je zo goed mogelijk volgen hoor, veel te leuk wat je allemaal meemaakt.
    Ik kijk uit naar het volgende bericht.
    Liefs Bowine

  • 11 September 2017 - 20:38

    Joke:

    Hoi Saranke, Leuk om dit te lezen! Ook via Marianne hoor ik het een en ander en het klinkt als een super goede start daar in Quito. Veel plezier. Groetjes, Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saranke

Ik ben heerlijk van mijn vrijheid aan het genieten na mijn studies en rustig rond aan het reizen. In Duitsland begonnen om te vervolgen naar Tsjechië en verder oost Europa. Ik hoop veel vrijwilligers werk te doen en ook langer op specifieke plekken te blijven, contact te leggen, afgewisseld met coole wandeltochten enzo.

Actief sinds 03 Sept. 2017
Verslag gelezen: 552
Totaal aantal bezoekers 12723

Voorgaande reizen:

21 November 2021 - 21 November 2022

The great adventure

28 Augustus 2017 - 26 Juli 2018

Ecuador als nieuwe thuis

03 September 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: