De indruk na een maand - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Saranke Visser - WaarBenJij.nu De indruk na een maand - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Saranke Visser - WaarBenJij.nu

De indruk na een maand

Door: Saranke Visser

Blijf op de hoogte en volg Saranke

26 September 2017 | Ecuador, Quito

Beste iedereen,
Hartstikke leuk jullie reacties allemaal. Ik zal in dit verslag wat meer vertellen over de tripjes die ik al ondernomen heb en de verschillen in cultuur/gedrag die ik tot nu toe op gemerkt heb.

Ecuador is een prachtig land en ook ontzettend interessant en aantrekkelijk door alle diversiteit en verschillende ecosystemen op zo'n kleine afstand. Aangezien ik waarschijnlijk biologie ga studeren als ik terug kom ben ik extra geïnteresseerd in de de verschijnselen die hier te zien zijn. Met biologie hier op school hebben we het ook over de verschillende ecosystemen in Ecuador, de wereld en hoe deze diversiteit mogelijk is, heel interessant.
Ondertussen begrijp ik al meer wat bedoelt wordt met dat Ecuador zoveel microklimaten heeft. Zo is binnen Quito, wat een enorme stad is, al een duidelijk verschil in klimaat. In de winter regent het namelijk ontzettend veel in ons deel, terwijl het aan de andere kant van Quito hartstikke droog is. Twee weken geleden was ik met mijn vader wezen fietsen in een prachtige canyon zo'n twintig minuten met de auto van ons huis af. Met mountainbikes zijn we afgedaald en weer omhoog geklommen in de canyon en intotaal zo'n 35 kilometer gefietst. Het fascinerende was dat in dit gebied hartstikke veel cactusen en vet planten groeiden en het duidelijk een stuk droger was dan waar ik woon. De volgende dag ging ik met mijn vader en Mary Ann, een andere uitwisselings studente naar de Cotopaxi. Dit was ontzettend spectaculair, zoals het landschap veranderde van groene heuvels met boerderijen, naar dicht groen, naar een lage begroeiing tot een vlakte met lava gesteente hier en daar waar nauwelijks iets groeit. Hier hebben we lama's gespot (ze zijn niet origineel van Ecuador maar wel leuk en van vergelijkbaar terrein), een heleboel wilde paarden, een stel mooie, kleine coyotes en enkele mooie inheemse bloemen. Van daar uit gingen we door naar het uiterste puntje wat je met auto kon bereiken. Eenmaal op weg naar de top was de vegetatie elke paar honderd meter hoger al anders. Vanuit de parkeerplaats was het zo'n twee honderd meter lopen tot de refuge van waar uit je prachtig de gletcher kon bekijken. Tweehonderd meter, makkelijk dacht ik, maar we bevonden ons al boven de 4500 meter hoogte en moesten letterlijk elke 20 meter pauzeren om op adem te komen. Ik voelde niet heel vermoeid maar merkte wel dat mijn hart als een gek op een neer ging door de beperkte zuurstof in de lucht. Bij de laatste 100 meter begon Mary Ann zich duizelig te voelen en was zelfs enkele seconden van de wereld, met rust en doorzettingsvermogen kwamen we boven maar een uiteindelijke altitude van 4860 is niet niks.

Dit was hartstikke leuk om zulke verschillende landschappen te zien op maar 1.5 uur afstand van ons huis. Als volgende reis was ik afgelopen weekend met mijn moeder naar San Pedro gegaan, waar zij een stuk land heeft (wat grotendeels nog braak ligt). Dit is in de selva wat ook 1.5 uur rijden was maar dit keer naar het tropisch en lager gelegen deel van Ecuador. Vanaf een bescheiden terras zie je de kolibries af en aan vliegen om te drinken van het suiker water op nog geen meter afstand. Verder zijn er 's ochtends ontzettend veel vogels, hoewel het ontzettend lastig is om ze te spotten. Enkele keren zag ik een toekan met een gele buik en snavel over vliegen, of enkele vlinders die een stuk groter zijn maar erg lastig om met de camera vast te leggen. In de verschillende omringende tuinen konden we bananen, limoenen, mandarijnen, papaja en cacao waar we chocola van gaan proberen te maken. Vrijdag hadden mijn ouders vrij van school gevraagd zodat we vroeg daar aan konden komen, de zaterdag kwam Valeria (mijn zus) ook met haar vriend Alvaro. Na verschillende lekkere maaltijden gingen we met z'n alle naar de rivier vlakbij. Daar heb ik heerlijk gezwommen en uiteindelijk kon Alvaro het water ook niet weerstaan en deden we nog enkele wedstrijdjes in het diepere gedeelte van de rivier (ik won telkens dik ;)) De grond van Irma ligt tegen de bergen aan en is dus aan de rand van het bos wat nog wild is.

  • 26 September 2017 - 08:01

    Marijke:

    Hoi Saranke,
    Wat leuk om je biologielessen zo letterlijk te kunnen bekijken, en al die verschillen, zo superdichtbij elkaar, hartstikke leuk!
    Leuk verslag!
    Liefs Marijke


  • 26 September 2017 - 13:59

    Renate:

    Hoi Saranke,

    wat geweldig om zoveel verschillende landschappen, natuur en klimaat op een afstand van 1,5 uur te kunnen bekijken, beleven en te ontdekken.
    Ik word hier een klein beetje jaloers op.
    Geniet meisje!
    Liefs,
    Renate

  • 26 September 2017 - 18:07

    Jan En Els:

    Hoi Saranke
    Zo je maakt daar weer heel wat mee. Leuk verslag. Hoe gaat het nu met je Spaans, kan je de gesprekken al een beetje volgen.
    Veel sterke en geniet er van.
    Jan

  • 27 September 2017 - 00:42

    Loekie:

    Hallo Saranke,
    Wat leuk om hier jouw verhaal te lezen. Ik moet wel even goed nadenken als je het over je vader en je moeder hebt, dan denk ik: he, zijn Anton en Marijke daar ook?
    Maar zo te horen zijn deze vader en moeder heel aardig, leuk dat ze zoveel met jou ondernemen.
    Dus het wordt biologie, een boeiende studie.
    Ik zal je vanaf nu wat beter volgen, want dit ontdek ik nu pas.
    Veel liefs,
    Loekie

  • 27 September 2017 - 21:35

    Wilma:

    Ha Saranke!
    Wat een prachtige natuur, en al die variatie..... ik kan me goed voorstellen dat je er van geniet!
    Fijn dat je gastouders zoveel leuke dingen met je doen :)
    Hoe is het met je in het dagelijks leven: op school, in het gezin thuis en met de taal?
    hartelijke groeten,
    Wilma

  • 28 September 2017 - 17:05

    Gonnie Visser-Bourgonje:

    Wat een leuk enthousiast verslag, bedankt dat je ons zo een beetje laat meegenieten. Liefs Gonnie.

  • 28 September 2017 - 22:45

    Anton:

    Hai Saranke
    Leuk, dat je zoveel verschillende natuur zo dicht bij je huis hebt. Dat is toch leuk aan Ecuador dat het zo verschillend is. Nu nog naar de kust. Hopelijk maak je nog veel van dit soort leuke tochtjes met leuke mensen.
    Liefs, Anton

  • 07 Oktober 2017 - 16:11

    Marien:

    Hai Saranke,

    Heel leuk om jouw boeiende verslag van het afwisselende Ecuador te lezen!
    Mooie voorinevstering op je biologie studie.

    heel veel plezier de komende tijd,
    Met warme groet,
    Angela & Marien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saranke

Ik ben heerlijk van mijn vrijheid aan het genieten na mijn studies en rustig rond aan het reizen. In Duitsland begonnen om te vervolgen naar Tsjechië en verder oost Europa. Ik hoop veel vrijwilligers werk te doen en ook langer op specifieke plekken te blijven, contact te leggen, afgewisseld met coole wandeltochten enzo.

Actief sinds 03 Sept. 2017
Verslag gelezen: 622
Totaal aantal bezoekers 12726

Voorgaande reizen:

21 November 2021 - 21 November 2022

The great adventure

28 Augustus 2017 - 26 Juli 2018

Ecuador als nieuwe thuis

03 September 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: